Du blir lurad!

Gå in på valfri kvällstidning på internet, hur lång tid tar det dig innan du hittar en annons eller artikel (ofta är de förvirrande lika) som handlar om träning eller kost? Antagligen inte speciellt länge. Föga förvånande så försöker naturligtvis annonserna sälja in en produkt, men också artiklarna tenderar att vilja sälja in ett koncept eller produkt. Jag skulle vilja gå så långt som till att de flesta artiklarna är rena produktplaceringar. Träningstidningarna då? Eller ”PT-bloggar”,” fitnessbloggar” och så vidare? Samma sak där, i varierande grad. Man biter inte gärna den hand som föder en, i det här fallen annonsörer och sponsorer.

Så, är det då alltid av ondo? Nej, naturligtvis inte. Bara för att någon försöker sälja en produkt eller ett koncept betyder det inte att det är dåligt. Men så fort någon vill ha dina pengar så är det en bra idé att vara en smula skeptisk och inte köpa ”säljsnacket” rakt av utan att tänka efter själv. Som exempel, i reklam för ett kosttillskott utlovas höjda nivåer av testosteron. I Sverige är i praktiken alla preparat som de facto höjer nivån av testosteron olagliga (Dopinglagen, 1$ d). Alltså är kostillskottet i reklamen antingen doping eller ren bluff. Förhoppningsvis det sistnämnda.

Någon vill tjäna pengar på din diet

Ett annat fenomen är fitness-fanatism och kost-sekterism. Crossfit är ett exempel på det förstnämnda och LCHF på det sistnämnda. Ofta hör det egentligen ihop med en verkligt lyckad marknadsföring. Innan någon börjar slipa kniven och planera för min stundande halshuggning så vill jag klargöra min personliga uppfattning angående just de här exemplen. Jag gillar mycket med Crossfit och anser att LCHF kan ha sina poänger. Vad jag inte gillar är när människor blir så uppslukade av en idé eller ett koncept att de upphöjer dem till universella sanningar. Bara för att just DU gått ner tio kg med en specifik diet så innebär det INTE att det är den bästa lösningen för ALLA.

”Men att ta kostråd från en före detta boxare som kränger pasta känns lika vettigt som att ta tips på slagteknik från en dietist som satsar pengar mot dig i din nästa match…”

En tredje lustig sak är att många kändisar, allt ifrån avdankade elitidrottare till deltagare i dokusåpor och bloggdrottningar, ger ut träningsböcker samt kostråd mm. De två sistnämnda kategorierna hoppas jag att ingen tänkande människa tar på allvar. Det finns liksom ingen koppling mellan att synas i media och ha koll på kost- och träningslära. Men elitidrottare då, de borde ju kunna sin sak? Nja, kanske inte alltid! En skidåkare på elitnivå kan med stor sannolikhet en hel del om just skidåkning i synnerhet och konditionsträning i allmänhet. Men det innebär inte att denne är en hejare på styrketräning som inte är idrottsspecifik för skidåkning. Eller ta en profil som Paolo Roberto, onekligen fit fortfarande, och med en gedigen träningsbakgrund samt en framgångsrik idrottskarriär inom kampsport. Underhållande och rättfram är han också. Men att ta kostråd från en före detta boxare som kränger pasta känns lika vettigt som att ta tips på slagteknik från en dietist som satsar pengar mot dig i din kommande match…

Så hur ska då du och jag göra för att avgöra vad som är skitsnack och vad som är vettigt? Tja, sunt förnuft och lite kritiskt tänkande räcker förhoppningsvis ganska långt. Det ligger mycket i det gamla talesättet: ”Om något verkar för bra för att vara sant är det antagligen så”!

Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.