Tabata med kettlebell

Har du dåligt om tid och vill träna ändå? Testa det här tabata-passet!

Tabata är en form av väldigt intensiv intervallträning. I korthet så innebär det att du kör åtta intervaller på 20 sekunder, med 10 sekunder paus mellan varje intervall. Varje intervall ska vara stenhård och du ska verkligen ge allt, efter fem intervaller ska det kännas rikligt jobbigt och efter sista så ska du i princip vara kräkfärdig.
Den här typen av träning ersätter inte helt ett pass på gymmet, eller vanlig konditionsträning. Men det är ett bevisat effektiv sätt att förbättra konditionen, framförallt vO2max. Styrkemässigt ger det kanske inte lika mycket, annat än att du inte tappar muskelmassa eller styrka trots att du kanske inte vill eller kan styrketräna i traditionell mening. Vilket är fördelaktigt om du till exempel vill koncentrera dig på att främst förbättra kondition under en period. Har du inte styrketränat seriöst innan kommer det dock garanterat bättra på styrka och ge ökad muskelmassa.

Mer om tabata kan du läsa här .

wpid-img_20140612_011116.jpg

Utförande

20 sekunders arbete per övning, vila i tio sekunder innan du påbörjar nästa. Det är fusk att ställa ner kulan mellan övningarna!

Squat V-arm
Squat H arm
Press H arm
Press V –arm
Goblet Jumps
Snatch
Swing

Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

En tanke om “Tabata med kettlebell

  1. Pingback: Infarkt | OBSTACLE.NU

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.