Tillbaka till vardagen

Efter ett långt sommaruppehåll är det så dags att komma tillbaks till vardagen. Hösten närmar sig med stormsteg och med den kallare väder, regn och mörker. Och det vill säga att det börjar vara läge att flytta en del av träningen inomhus. Nu under sommaren har jag inte satt min fot på gymmet utan i princip skött all min träning hemma på gräsmattan eller ute i löpspåret. Det har inneburit mycket improvisation och även varit lite annorlunda.

wpid-img_20140712_175153.jpgJag har fokuserat på kondition och muskel-uthållighet.Konditions-träningen har mestadels bestått av traillöpning, ibland också med motstånd i form av en säck eller att dra ett bildäck. Styrketräningen har  varit ganska olikt min tidigare traditionella och ”skivstångsbaserade” styrketräning. Nu har det mest varit olika pass med kettlebells, improviserade redskap eller olika former av kroppvikts-träning. Framöver planerar jag att lägga upp styrkepass här på bloggen som man kan köra utan att ha tillgång till ett fullt utrustat gym.

Jag har verkligen kommit att uppskatta kettlebells som träningsredskap. Tidigare har jag mest sett dom som lustiga hantlar men efter att ha tränat en del med dom så har jag ändrat uppfattning. Nu utger jag mig inte för att vara expert, eller ens något annat än

wpid-img_20140731_095823.jpg novis, men jag upplever att den förskjutna tyngdpunkten faktiskt ger många övningar ytterligare en dimension. Eftersom kettlebells inte centrerar i rak linje med armarna på samma sätt som hantlar eller skivstänger så ställer dom andra krav på stabilitet och balans. Däremot så tror jag inte på att ersätta hantlar och skivstänger helt och definitivt inte om man tränar för toppstyrka eller muskeltillväxt. Men som komplement tror jag absolut att kettlebells är ett vettigt redskap.

Som jag nämnde i början så börjar det vara dags att flytta en del av träningen inomhus, det vill säga in på gymmet. Det ska bli spännande att se hur mycket styrka jag eventuellt tappat under sommarens träning samt om den ökade fokusen på wpid-img_20140706_104330.jpgmuskeluthållighet påverkar prestationen på andra sätt. Om jag känner mig bra i armbågarna ska jag definitivt testa crossfit-WOD:en Grace, dvs 30 clean & jerk (stöt) på 60 kg så snabbt som möjligt, där borde jag kunna putsa mitt tidigare personbästa åtminstone.

I övrigt så planerar jag att skriva lite mer här på bloggen,bla tips och förslag på olika typer av träningspass.

Har du som läser någon kommentar, tips eller fråga på det jag skriver så vill jag gärna att du tar upp det i kommentatorsfältet. Det skulle vara roligt och intressant med lite dialog.

Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.