Farmers Walk för styrka och uthållighet

Farmers Walk

wpid-img_20140612_010904.jpgDen klassiska varianten, plocka upp något i vardera handen och gå iväg med det. Det kan vara hinkar med sten, kettlebells, vattendunkar, hantlar. Ja, vad som helst som är lagom tungt och som har någon form av handtag egentligen. Vad är lagom tungt? Tja, det är upp till dig, ju tyngre det är desto mer avgör rygg, bål och greppstyrkan hur långt du kan gå med objekten. Med lite lättare vikter kommer du att gå längre, och det blir mjölksyran och uthålligheten i greppet som sätter stopp för dig.

Utförande

wpid-img_20140612_010744.jpgEgentligen en väldigt enkel övning, plocka upp vikten och promenera iväg. Men tänk på lyfttekniken om det är något lite tyngre du ska lyfta, rak rygg och lyft med benen. Se även till att det är ett någorlunda plant underlag, så undviker du att snubbla.

Enarms Farmers Walk, “portföljen”.

wpid-img_20140612_011234.jpgSamma som vanliga Farmers, men med bara en arm. Det här ställer större krav på bålstyrkan. Tänk på att lyfta försiktigt och inte tappa balansen.

Waiters walk

wpid-img_20140612_011116.jpgLyft och pressa upp vikten, håll den sedan i huvudhöjd samtidigt som du går. Tänk på en kypare som bär en bricka. Vill du göra övningen än mer utmanande så pressar du upp den på rak arm. Bra träning för axlar,bål och övre rygg. Men var ännu mer noga med att se dig för, du vill inte tappa vikten i huvudet. Tänk även på att vara försiktig när  du sätter ner vikten, om du bara släpper ner den kan du skada axeln.

Säckgång

wpid-img_20140612_011400.jpgPlocka upp en säck och håll den i en ”björnkram”. Ställer inte samma krav på grepp och axlar, men å andra sidan så hamnar vikten mer på bröstet och är det tungt så kommer du snart att märka att luften tar slut.

Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.