Därför tränar jag, del II

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om varför jag började träna igen. Här kommer del två.

”Jag är, i bästa fall, en medelmåtta och kommer aldrig att uppnå någon slags status som elitmotionär”

Det är inte roligt jämt, men fördelarna upväger nackdelarna.
Det är inte roligt jämt, men fördelarna upväger nackdelarna.

Nu ska jag inte ge en felaktig bild av vem jag är eller av min fysiska status. Jag är i bästa fall en medelmåtta och kommer aldrig att uppnå någon slags status som elitmotionär. Jag saknar helt enkelt förutsättningar och talang för det. Men det gör inget, jag nöjer mig  med att mäta mina prestationer med mina tidigare resultat som enda måttstock.
När jag började om att träna så satte jag upp några långsiktiga och specificerade mål. I dagsläget är dom flesta av dessa mål avklarade. Men för varje mål jag klarat av har jag satt upp ett nytt. Något som jag tror är väldigt viktigt. Progression är A och O i all träning och utan specifika mål att sträva mot så är det svårare att motivera sig själv.

”Progression är A och O i all träning”

Vilka mål man sätter är helt upp till en själv. Vare sig det handlar om att lyfta tre gånger sin egen kroppsvikt i marklyft, gå ner 15 kg eller springa milen under 50 minuter så ska målet kännas väsentligt och/eller lockande. Men ett långsiktigt mål ska vara just långsiktigt och inget man klarar av på en månad eller två. Däremot kan man utöver de långsiktiga också sätta upp delmål eller kortsiktiga mål av typen ”delta i den här tävlingen om 12 veckor” eller bara ”orka springa i en timme utan att vila”.

Man kan dela med sig till andra om sina kortsiktiga mål samt även sina långsiktiga mål i grovt. Att andra känner till ens ambitioner ger lite extra motivation. Men det är inte nödvändigt att berätta allt i detalj, då riskerar man bara att någon säger att det är omöjligt eller att man inte kommer att klara av det.

Håll dig själv ansvarig för dina mål, ingen annan kan uppnå dom åt dig.

I del 3 kommer jag bland annat att skriva mer om vad som driver mig till att fortsätta träna.

Spring. Lyft. Lev.
Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.