Strongman -Funktionell styrka!

Arbetsnamnet på det här inlägget var: ”Strongman- crossfit för tjockisar”. Men jag vågade inte riktigt skriva det då jag var rädd för att mina bekanta som är involverade i den nobla konsten i att lyfta tunga saker skulle ta illa upp och kasta en atlassten efter mig. Men för att blidka dom starka pojkarna lite kanske man kan säga att ”Crossfit- strongman för undernärda?”….

Onekligen starkt, men är det funktionellt?

Skämt å sido, så ska jag förklara vad jag menar. Ingen har väl missat Crossfit, träningskonceptet som bara blir allt mer populärt. Crossfit har väl sina nackdelar, men även många fördelar. Tävlingsformen involverar både styrka, explosivitet, muskeluthållighet, anaerob och aerob arbetsförmåga, samt tekniskt krävande rörelser hämtat från olympiska lyft och gymnastik. Det innebär alltså att man utmanar kroppen på många sätt. De saker jag gillar med crossfit är också samma saker som jag tycker om med Strongman. Fast om Crossfit ofta fokuserar på muskeluthållighet så väger vågen över mot maxstyrka när det gäller Strongman.

Strongman är i högsta grad funktionell styrketräning! Om man bara ser bortom dom jättelika kroppshyddorna på topputövarna man ser på TV och istället tittar på tävlingsmomenten i sig, så inser man snart att grenträning inför en strongmantävling måste innehålla moment som utmanar kroppen på många plan. Och det är egentligen självklart om man tittar på sportens ursprung. Det rör sig om klassiska styrkeprov. Den typen av kraftmätningar som folk på marknader och sammankomster förr i tiden roade sig med, och som kan härledas till det praktiska kroppsarbetet på en gård eller i skogen. Lyfta och bära stenar, lyfta upp stockar på timmerlass, bära tunga hinkar etc.

Ofta gäller det inte bara att lyfta objekten, utan att även förflytta dem. Det är, beroende på sträcka och intensitet, ansträngande även konditionsmässigt. Antagligen kan man dra paralleller till HIIT-träning (intensiv intervallträning, läs mer om HIIT här). Det ingår även för det mesta att lyfta tunga och otympliga objekt som stenar eller säckar, något som ställer stora krav på balans, bålstyrka och lyftteknik. Och en övning som stockpress är en bra och enligt min erfarenhet något skonsammare variant istället för exempelvis vanlig militärpress. Jag har själv använt stockpress i prehab/rehab-syfte, med gott resultat.

Det räcker alltså inte för en Strongman-atlet att bara vara toppstark, hen måste också ha en god arbetskapacitet, explosivitet och teknik. Och jag tror verkligen att det kan vara fördelaktigt att inkoperera varianter på strongmanövningar i styrketräningen, även om man inte sysslar med någon kraftsport.

Jag kommer framöver att posta förslag på bra och effektiva Strongman-inspirerade övningar här på Obstacle.nu.

Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.