Därför tränar jag, del I

Jag har undvikit att skriva om mig själv, eller om min träning, mestadels för att jag inte tror det är så intressant för andra att läsa om. I stället har jag valt att skriva om träning i allmänhet vilket jag tänker fortsätta med. Men alla regler har ett undantag och den här serien av inlägg blir det lite personligare. Kanske det kan inspirera någon i alla fall!

För fem år sen hade det här inte verkat som en bra idé, nu ser det kul ut!

För några år sedan så insåg jag att det var hög tid att förändra min livsstil. Jag har alltid varit ”kraftig” (snäll omskrivning för tjock) men trots det ändå både relativt rörlig och stark. I tonåren tränade jag mycket på gym och senare i tjugoårsåldern blev det en del kampsport. Men så la jag av med i princip all fysisk träning. Delvis på grund av skador, men mestadels på grund av… tja, ren och skär lathet. Träningen jag gjort gav mig ändå någon form av grundfysik, även om jag då mer och mer förvandlades till en riktig soffpotatis. Som så många andra bortförklarade jag det med att ”det inte finns tid att träna” när man har familj, villa och så vidare.

Kul mössa, mindre roliga manboobs och ölmage...
Kul mössa, mindre roliga manboobs och ölmage…

Nå, efter ett par års stillasittande kontorsjobb så började jag vara i riktigt dålig form. Jag pendlade mellan 95 och 100 kg och med tanke på att jag är 172 cm kort så är det rätt mycket att släpa runt på. Men det var väl inte största problemet, det största problemet för mig var det faktum att jag inte riktigt orkade med. Jag var helt enkelt svag och blev fort andfådd när jag rörde på mig. Spiken i kistan var när jag började känna av ryggen, något som aldrig hänt tidigare.

Med insikten om att jag måste göra en förändring så tog jag mig i kragen och började se över min livsföring. Jag började hemma och med sådant som egentligen är ganska enkelt. Första steget var att gå ner i vikt; jag slutade småäta, åt mer grönsaker och mindre kolhydrater (pasta, ris och potatis). Detta,i kombination med mycket promenerande och några pass i veckan på motionscykel, gav ganska snabbt resultat.

Så småningom hittade jag tillbaka till styrketräningen och började även jogga. Jag blev senare också intresserad av Crossfit, eller snarare delar av dess träningsfilosofi och metodik. I början av det här året anmälde jag mig till en tävling (Toughest) som öppnade mina ögon även för obstacle racing.

För att nu göra en lång historia lite kortare så väger jag nu mellan 80 och 82 kg ungefär. Jag har alltså gått ner nästan tjugo kilo, eller egentligen mer i praktiken eftersom jag också lagt på mig en del muskler i processen. Både styrke- och konditionsmässigt är jag nu i bättre form än jag någonsin varit.

I nästa del kommer jag bland annat att skriva lite om vikten av progression och mål i träningen.

Spring. Lyft. Lev
Kosttillskott med Kvalité - Ett av nordens största utbud på: Vitaminer / Mineraler / Aminosyror
Vill du tjäna pengar på att blogga?

En tanke om “Därför tränar jag, del I

  1. Pingback: Därför tränar jag, del II | OBSTACLE.NU

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.