Truegrit Kettlebell instruktörsutbildning

För en tid sedan genomförde jag en intruktörsutbildning i kettlebells och fitness på Truegrit Piteå. Utbildningen pågick under två dagar och var till större delen praktiskt inriktad. Lärare var Fredrik Berglund och Maria Berglund, två eldsjälar inom kettlebellsport. Jag har Läs hela inlägget Truegrit Kettlebell instruktörsutbildning

Infarkt

wpid-img_20141228_080709.jpg

Jag har tidigare skrivit om tabata-intervaller, här är en variant på ett träningspass bestående av just sådana. Det är med största sannolikhet inte första gången någon har använt just de här övningarna i kombination men jag har ändå tagit mig Läs hela inlägget Infarkt

Jones Crawl – gör skäl för sitt namn

wpid-img_20141007_212955.jpg

Gym Jones är mest känt för att ägaren och grundaren Mark Twight tränade skådespelarna i bland annat 300. Mer intressant men kanske mindre känt är att Twight också jobbar som rådgivare och tränare för diverse amerikanska militärförband samt atleter inom företrädesvis extremsporter som klättring, MMA etc. The Läs hela inlägget Jones Crawl – gör skäl för sitt namn

Tabata med kettlebell

wpid-img_20140612_011116.jpg

Har du dåligt om tid och vill träna ändå? Testa det här tabata-passet! Tabata är en form av väldigt intensiv intervallträning. I korthet så innebär det att du kör åtta intervaller på 20 sekunder, med 10 sekunder paus mellan varje Läs hela inlägget Tabata med kettlebell

Ryck upp dig!

Här är en liten egenkomponerad WOD (workout of the day). Den består av ”sandsäcks-ryck” och chins. En sandsäck är ett bra tillskott till hemmagymmet, den är billig och enkel att göra själv, jag beskriver hur man göra i en tidigare Läs hela inlägget Ryck upp dig!

Hardcore, mellanmjölk eller mittemellan?

Att det är trendigt att träna har väl ingen missat? Tidningar och internet översvämmas av olika artiklar relaterade till träning, fitness och hälsa. För att inte tala om sociala medier, var och varannan lägger ut svettiga ”skrytbilder” på instagram etc. Läs hela inlägget Hardcore, mellanmjölk eller mittemellan?

McGhee – en halvtimme till fullständig utmattning

Det är inte roligt jämt, men fördelarna upväger nackdelarna.

McGee är vad man i Crossfit kallar för Hero WOD. Det vill säga ett träningspass uppkallat efter en ”hjälte”, i det här fallet korpral Ryan C. McGhee. Hero WOD:s tenderar att vara rätt tuffa och det här är definitivt inget Läs hela inlägget McGhee – en halvtimme till fullständig utmattning